علیرضا نظری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:

صادرات مازاد تولید معیشت تولیدکنندگان را بهبود خواهد بخشید

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای استمرار روند رشد تولید و همچنین ساماندهی واردات نهاده‌های دامی اظهارکرد: یکی از محورهای اصلی تولید محصولات کشاورزی، تامین نهاده‌های دامی است. به طورکل نهاده‌ها در داخل کشور به میزان نیاز وجود ندارد و سالانه ناچار به واردات حجم بالایی از نهاده‌های دامی همچون ذرت، سویا و جو می‌باشیم تا نیازهای داخلی برطرف گردد.
وی‌ افزود: مادامی که شرایط داخلی کشور برای کشت و تامین نهاده‌های دامی مهیا نباشد، ناچار به واردات خواهیم بود. بنابراین در بازه زمانی حال حاضر ساماندهی وار‌دات بیش از موضوع دیگر حائز اهمیت است تا‌ نهاده‌ با کیفیت و همچنین با قیمت مناسب و به میزان نیاز وارد کشور شود و به دست تولیدکنندگان برسد. 
نظری تصریح کرد: به طورحتم در آینده باید به سمت خودکفایی در تولید نهاده‌های دامی حرکت کنیم. اگرچه این مهم خود مستلزم به کارگیری مولفه‌های لازم است. به طورمثال برخی از نهاده‌هایی که در حال حاضر وارد کشور‌ می‌شود، به لحاظ شرایط اقلیمی کشور امکان کشت ندارد و چه بسا تولید گردد، از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود. به بیان دیگر برخی از نهاده‌های موردنیاز می‌بایست در مناطق استوایی و رطوبت خاص تولید شوند یا آب‌بری و محدودیت منابع آبی منحصری برای کشور دارند. 
نماینده مردم خمین همچنین خاطرنشان کرد: به لحاظ شرایط اقلیمی و هوا و همچنین منابع آبی دارای محدودیت می‌باشیم و با چالش‌هایی در این زمینه
 رو به رو می‌باشیم. بنابراین می‌بایست روند واردات را ساماندهی کنیم و برای واردات و تولید داخلی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را به عمل آوریم. 
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم متذکر‌ شد: وضعیت نهاده‌ها در مقایسه با اواخر سال گذشته و اوایل سال‌جاری بهبود پیدا کرده است. ارز موردنیاز و نحوه واگذاری ارز برای واردات نهاده‌ها تامین شده و تخلیه در بنادر به خوبی صورت می‌گیرد. خوشبختانه اکنون کاستی در حوزه تامین وجود ندارد. 
او یادآور شد: همچنان مشکلاتی در بازار وجود دارد اما شرایط کلی تدارک و عرضه به تولیدکنندگان خوب است و از وضعیت مطلوبی برخوردار می‌باشد. امیدواریم با رویکرد کنونی و برنامه‌ریزی‌های دولت سیزدهم، شرایط تولیدکنندگان نیز بیش از پیش
 بهبود یابد و مراقبت‌های لازم نیز‌ در دستورکار قرار گیرد تا در آینده بی ثباتی در بازار‌ محصولات کشاورزی رفع گردد و مازاد تولید نیز صادر شود.
صادرات مازاد تولید  معیشت تولیدکنندگان را بهبود خواهد بخشید