شوک چینی‌ها به صنعت گردشگری آمریکا

همه گیری کرونا در بسیاری از کشورهای جهان پایان یافته و همین مسئله، بار دیگر صاحبان شرکت‌های دولتی و خصوصی گردشگری را بر آن ساخته تا مناسبات توریستی با کشورهای دیگر را از سر بگیرند. تمایل مسافران نیز در دوران پساکرونا جهت سفر به کشورهای دیگر ، افزایش یافته است. این قاعده در خصوص کشور چین نیز صادق است.کشوری پرجمعیت که اتفاقا بخش مهمی از جمعیت آن، از گردش به کشورهای دیگر استقبال می کنند. با توجه به مقررات سختی که چین در دوران شیوع کرونا وضع کرده( وحتی هنوز بخش اندکی از آنها پابرجاست)، این تمایل در میان چینی ها دوچندان شده است.  اما نکته قابل توجه اینکه چینی ها بر خلاف دوران قبل از شیوع کرونا، تمایل چندانی در خصوص سفر به آمریکا از خود نشان نمی دهند. سیاست‌های ضد چینی دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا از یک سو و احساس ناامنی در سفر به ایالات مختلف آمریکا، از جمله مواردی است که منجر به کاهش تمایل چینی ها در این خصوص شده است.همین مسئله باعث شده است تا آمریکا یکی از مهم ترین ظرفیت‌های گردشگری و توریسم خود را از دست بدهد.  پایگاه گلوبال تایمز ضمن اشاره به این واقعیت، می گوید تنها راه پیش روی آمریکا جهت استقبال مسافران چینی از سفر به این کشور، تجدید نظر در سیاست‌ها و رویکردهای کلان در تقابل با پکن است. 
 گلوبال تایمز درا ین خصوص می نویسد:«ایالات متحده برای خود«دیوارهای بلند» ساخته است، اما به دنیای خارج از این دیوارها حسادت می کند. » بر اساس آخرین نظرسنجی که روز چهارشنبه بلومبرگ به آن اشاره کرد، تمایل گردشگران چینی برای سفر به خارج از کشور در سال جاری به میزان قابل توجهی بیشتر از سال 2023 است اما سهم آمریکا در این معادله ناچیز است! 
 محبوبیت مقاصدی مانند سنگاپور، مالزی و تایلند در میان گردشگران چینی نیز به دلیل تلاش فعال آنها برای رسیدن به سیاست بدون ویزا با چین است که منجر به«رونق گردشگری»شده است.در مقابل، آمریکا با اتخاذ سیاست‌های سلبی در مقابل چین، عملاخود در ایجاد شرایط کنونی نقش پررنگی ایفاکرده است. به عنوان مثال، در ژوئیه سال 2023 میلادی، مقامات آمریکایی به شهروندان خود هشدار دادند که به دلیل اجرای برخی قوانین خودسرانه محلی در چین، از سفر به این کشور اجتناب کنند! همچنین در مارس 2024( به تازگی) اخباری در خصوص بازداشت دانشجویان چینی مقیم آمریکا در اتاق‌های سیاه تاریک در فرودگاه‌های آمریکا ( در بدو ورود به این کشور) منتشر شده که منجر به افزایش ریسک سفر به ایالات متحده از سوی چینی ها شده است. فراتر از ان، مداخله گرایی آمریکا در محیط پیرامونی چین ، مخصوصا تایوان، جایی برای اعتماد چینی ها به آمریکا باقی نگذاشته است. در چنین موقعیتی درخواست مقامات آمریکایی از چینی ها جهت سفر به این کشور و استفاده از مزایای گردشگری در ایالات مختلف ، نوعی شوخی محسوب می شود! آمریکا نمی تواند از یک سو بر طبل منازعه با کشورها کوبیده و علیه آنها هراس افکنی کند و از سوی دیگر، انتظار بهره گیری از مزایای آنها در حوزه های خدماتی و گردشگری خود را داشته باشد!این قاعده در خصوص چین نیز صادق است....
شوک چینی‌ها  به صنعت گردشگری آمریکا