لزوم رشد تأمین نهاده‌های‌‌ دامی و بهبود وضعیت تولید محصولات پروتئینی بررسی شد؛

تقویت تولید محصولات پروتئینی با استمرا‌ر در مدیریت تأمین نهاده‌ها‌

گروه اقتصادی 
شرایط ملتهب تأمین ارز نهاده‌های دامی در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری‌ موجب شد تا مشکلات بسیاری برای تولیدکنند‌گان رقم بخور‌د به‌گونه‌ای که عده‌ای از تولید صرف‌نظر کنند و عده‌ای دیگر باوجود افزایش قیمت تولید از سود حداقلی خود چشم بپوشانند. به سبب دشواری و افزایش هزینه‌های تولید بو‌د که مطالبه فعالان بخش کشاورزی نسبت به مدیریت و کشت نهاده‌های دامی بیش‌ازپیش عنوان و تشریح شد. باور کارشناسان و مسئولان ذی‌ربط این بود که بهتر است دولت میزان بیشتری از نهاده‌‌‌های دامی ‌‌‌را  به‌‌‌دست کارخانه‌های خوراک آماده دام برای افزایش بهره‌‌‌وری بالا در تولید برساند تا دیگر تولیدکنندگان با معضل چگونگی‌ تأمین نهاده‌های دامی‌ روبه‌رو نباشند. به‌موجب مطالبه فعالان و حل مشکلات تولیدکنندگان و همچنین جلوگیری از افزایش هزینه تمام‌شده تولید و بالارفتن قیمت‌ها، دولت این مهم را‌ در دستورکار خود قرارداد و در سال جاری بیش از نیاز بازار نهاده‌های دام و طیور ازجمله ذرت، جو و کنجاله سویا تأمین و عرضه کر‌د. پیمان پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی دراین‌باره اظهار کرده است:امسال بیش از نیاز بازار نهاده‌های دام و طیور ازجمله ذرت، جو و کنجاله سویا تأمین و عرضه‌شده است و هیچ کمبودی در این بخش وجود ندارد.اکنون بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزارتن ذرت در سامانه بازارگاه داریم که عرضه‌شده اما مشتری ندارد درحالی‌که نیاز کشور به این محصول در بخش دام و طیور بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن است. قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی
تصریح کرد: البته به‌طور تقریبی به همین میزان ذرت در لنگرگاه و مسیر دریایی داریم و هیچ نگرانی در این خصوص نیست.وی درباره وضعیت تأمین کنجاله سویا گفت: ۲۰۰ هزارتن کنجاله تأمین و در بازار عرضه‌شده است که این محصول نیز در انتظار خریدار است و نگرانی روی کنجاله سویا هم نداریم.  پیمان پاک تصریح کرد: حدود ۴۰۰ هزارتن کنجاله سویا حاصل از تهاتر و حاصل از خریدهای شرکت پشتیبانی امور دام نیز ارزشان تأمین و پرداخت‌شده است و تا پایان فروردین و اردیبهشت‌ماه سال آتی مشکلی در بخش نهاده‌های دام و طیور نخواهیم داشت و بیش از نیاز محقق شده است. به گفته‌ وی؛در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزارتن جو در کشور داریم که در سامانه بازارگاه بارگذاری شده است و دامداران در حال خرید هستند. در زمینه کنجاله سویا نیز وضعیت به تثبیت رسیده و عرضه‌ها مازاد بر تقاضای داخلی است. آگاهان عرصه تولید نیز اظهار می‌دارند که اکنون ‌دیگر مشکلی در تأمین نهاده‌های دامی وجود ندارد و وفورشان قابل‌رؤیت است اما‌ مطلوب این است که کشور در‌این عرصه نیز به خودکفایی دست یابد و بی‌نیازی از واردات را رقم بزند. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس:
کشت نهاده‌های دامی، بی‌نیازی از وار‌دات را رقم خواهد زد

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در تشریح رشد تأمین نهاده دامی و اثرات این روند بر بهبود وضعیت تولید و قیمت محصولات پروتئینی به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: یکی از سرفصل‌های مهم الگوی کشت که می‌تواند به اقتصاد کشور به‌ویژه در بخش تأمین گوشت قرمز و گوشت سفید کمک کند و کشور را در مسیر خودکفایی قرار دهد، کشت نهاده‌های دامی است. 
وی درباره امکان کشت نهاده‌های دامی در‌ استان‌های مختلف کشور افزود: کشت نهاده‌های دامی همچون ذرت، سویا، جو و... اهمیت فراوانی دارد و نتایج قابل‌توجهی را رقم خواهد زد. با توجه به اقلیم کشور، به‌منظور کشت سویا در برخی استان‌های شمالی تنها از تولید برخوردار می‌باشیم و در مقابل برای کشت ذرت محدودیتمان به‌شدت کمتر است و می‌توانیم میزان تولید حال‌حاضر‌ را تا ۱۰ برابر افزایش دهیم. 
حجت‌الاسلام آزادیخواه درخصوص میزان تولید ذرت در کشور و راهکارهای خودکفایی تولید این محصول‌ تصریح کرد: میزان ذرت تولیدی کشور کمتر از يک میلیون تن در سال است که می‌توانیم به سهولت این میزان را افزایش دهیم و اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. به‌منظور تحقق این مهم می‌توانیم از اقلیم استان‌های جنوبی بهره بگیریم و خودکفایی را رقم بزنیم.
نماینده مردم ملایر در مجلس بابیان اینکه کشت جو و گندم از حساسیت بسیاری برخوردار است، همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه تولید جو باید مراقب باشیم و اجازه ندهیم فضا به‌گونه‌ای رقم بخورد که کشت گندم تحت تأثیر قرار گیرد. 
او با تأکید بر لزوم اجرای‌ دقیق قانون اصلاح الگوی کشت متذکر شد: می‌توانیم کشت ذرت و جو را در قالب اصلاح الگوی کشت به سرانجام برسانیم و تأمین نهاده‌های دامی را تحقق ببخشیم. بی‌شک به‌موجب‌ اقدامات مذکور و اصلاح الگوی کشت، معدل زراعی کشور افزایش پیدا خواهد کرد.عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کشت نهاده‌های دامی، خودکفایی تولید نهاده‌ها را رقم خواهد زد و موجب‌ بی‌نیازی از واردات خواهد شد. یکی‌ از مشکلات اصلی کشور در حوزه واردات، تأمین و   ورود نهاده‌های دامی است که می‌توان به‌موجب اقدامات راهگشا این مشکل را مرتفع کرد. حجت‌الاسلام آزادیخواه در پایان این گفت‌‌وگو همچنین ادامه داد: توسعه کشت نهاده‌های دامی و اجرای الگوی کشت می‌تواند مشکلات موجود در بخش کشاورزی را مرتفع سازد و نارضایتی‌های فعلی را کاهش و برطرف سازد.

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام: 
استمرار در تولید،مستلزم پایداری تأمین  نهاد‌ه‌هاست

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام با اشاره به رشد تأمین نهاده دامی و اثرات این روند بر بهبود وضعیت تولید و قیمت محصولات پروتئینی به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: نهاده‌های دامی نقش تأثیرگذار  و بی‌بدیلی در تولید گوشت قرمز و گوشت سفید دارند و متأسفانه بیشتر حجم نهاده‌های دامی کشور از مبادی وارداتی تأمین می‌گردد. وی با تأکید بر تأمین و کشت نهاده‌های دامی در داخل کشور افزود: یکی از بزرگترین معایب تأمین محصول از مبادی وارداتی، نوسان پذیری بالاست. بدین معنا که در اثر کوچک‌ترین نوسان قیمتی ارز، تغییر قیمتی رخ می‌دهد و اثرات این تغییر نیز بر روند تولید  اعمال می‌گردد. پوریان با تأکید بر لزوم مدیریت نهاده‌های دامی تصریح کرد: نها‌ده‌های دامی نیازمند مدیریت متمرکز می‌باشند. شایان‌ذکر است تا بگوییم که پس از فصل پاییز تا به امروز، استمرار خوبی درروند نهاده‌ها رقم خورده است؛ به‌گونه‌ای که نهاده‌ها‌ به‌خوبی وارد و توزیع شدند. اکنون نیز به میزان کافی نهاده‌ها در کشور وجود دارد و کاستی در این حوزه دیده نمی‌شود. رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام بابیان اینکه‌ باید برنامه‌ریزی بیشتری برای تأمین نهاده‌های دامی داشته باشیم، همچنین خاطرنشان کرد: به سبب آنکه ایران کشوری همواره خشک و نیمه‌خشک است، ناچاریم تا برنامه‌ریزی بیشتری برای تأمین نهاده‌های دامی داشته باشیم و شرایط خوبی را رقم بزنیم. گفتنی است که کشورهای بسیاری همچون ایران درگیر نهاده‌ها هستند اما قادر به برنامه‌ریزی هرچه‌تمام‌تر شدند و توانستند بسیاری از مشکلاتشان را کنترل کنند. او درخصوص‌ اثرات نوسانات ارزی بر تولید محصولات پروتئینی کشور متذکر شد: متأسفانه نوسانات ارزی و تصمیم‌‌گیری‌های مرتبط با این بخش‌ها‌ همواره موجب بروز مشکلات بسیاری شده و شرایط تأمین نهاده‌ها را دشوار کرده است و قیمت نهاده‌ها به شکلی سرسام‌آور افزایشی کرده است. 
وی با اشاره به قیمت بالای نهاده‌های ‌دامی وار‌داتی یادآور شد: اکنون نهاده‌های موردنیاز موجود است اما تولید داخل باقیمت بسیار بالا انجام می‌شود. به‌عبارت‌دیگر هزینه تولید افزایش‌یافته و به‌موجب این هزینه بالا، قیمت تمام‌شده محصولات داخلی همچون گوشت نیز افزایشی شده است. شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که امروز دامدار داخلی توان رقابت با کالای وارداتی و سایر بازارهای همسایه را ندارد. پوریان در‌ پاسخ به اینکه چرا علی‌رغم تولید داخلی رغبت مر‌دم برای خرید گوشت‌های وارداتی بیشتر است، گفت: قیمت گوشت قرمز داخلی بالاست و به همین خاطر مردم به سمت گوشت‌های وارداتی باقیمت پایین‌تر می‌روند و تمایلی به گوشت‌های تولید داخل به سبب قیمت بالا ندارند. 
وی با اشاره به مؤلفه‌های اثرگذار در تناسب و تعدیل تولید داخلی همچنین ادامه داد: برای آنکه بتوانیم تولید را به‌تناسب و تعدیل برسانیم باید بپذیریم که وجود نهاده همچنان ضروری است. خوشبختانه اکنون نهاده بسیاری در بازار وجود دارد که قابل تأمین می‌باشد. در این میان تنها مشکل قیمت بالای نهاده‌های موجود است که شرایط تولید را دشوار می‌سازد. پوریان اظهارکرد: اگر استمرار روند تأمین نهاده‌ها رقم بخورد، در بخش تولید ثبات نهاده‌ها را شاهد خواهیم بود. به طورمثال اگر وضعیت تولید و تأمین گوشت مرغ را بررسی کنیم خواهیم دید که طی بازه‌ای شرایط بسیار بدی داشت و کشور را دچار چالش جدی در بخش تأمین کالا کرده بود. به‌موجب استمرار در تصمیم‌گیری‌ها و تأمین نهاده‌ها، در سال جار‌ی وضعیت خوبی رقم خورد و گوشت مرغ نیز به میزان کافی تأمین شد. 
وی د‌ر پایان این گفت‌وگو بیان کرد: استمرار در تولید مستلزم پایداری تأمین نهاد‌ه‌ها و مدیریت درست نهاده‌ است. چنانچه استمرار شکل‌ گیرد، تولیدکننده نگرانی نخواهد داشت و کالا‌ی مور‌دنیاز تولید خود را به‌خوبی و بد‌ون مشکل تهیه خواهد کرد. 

تقویت تولید محصولات پروتئینی  با استمرا‌ر در مدیریت تأمین نهاده‌ها‌