حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

عدم تحقق واردات خودرو موجب جلوگیری از کنترل بازار خودرو شده است

حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا، نماینده، مردم سنقر و  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» ضمن تشریح عوامل موثر در واقعی سازی قیمت خودرو و افزایش رشد قدرت خرید مردم در این بازار اظهارکرد: مهم‌ترین مولفه برای کنترل بازار خودرو و خروج آن از وضعیت سرمایه‌گذاری، کنترل نقدینگی جامعه از سوی دولت و حرکت آن به سمت تولید و اشتغال است. به بیان دیگر دولت باید بکوشد تا نقدینگی‌های جامعه به بخش‌های تولیدی هدایت شود. متاسفانه سیاست‌گذاری‌های اخیر در این حوزه درست نبوده و نقدینگی‌ها نیز به درستی در مسیر تولید هدایت نشده است. به موجب عدم هدایت نقدینگی‌ بازارهایی همچون بازار سکه، خودرو، ارز همواره ملتهب است و از نوسانات مختلف تاثیر می‌پذیرد. 
وی با اشاره به اثرات واردات خودرو در تنظیم بازار افزود: مولفه دیگر برای کنترل بازار خودرو، واردات است. به کرات از اثرات واردات خودروهای نو و کارکرده صحبت و بر آن تاکید شده که متاسفانه دولت در این بخش نیز موفق عمل نکرد و تصمیمات مرتبط با امر واردات را محقق  نکرد. عدم تحقق واردات خودروهای نو و کارکرده موجب شد تا کنترل بازار خودرو عملیاتی نشود و همچنان خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای باقی بماند. حجت الاسلام حسینی کیا ضمن بیان اینکه تاخیر در امر واردات مانع از خروج بازار خودرو از حالت سرمایه‌ای شد، تصریح کرد: شرکت‌های خودروسازی به سبب عدم واردات و عدم برابری عرضه و تقاضا دچار انحصار می‌باشند. به موجب انحصار شکل گرفته در بازار خودرو، قیمت‌ها فراتر از قیمت‌های دستوری است چراکه در برخی موارد خودرو به میزان کم عرضه می‌‌شود و کاهش عرضه موجب سایه انداختن در بازار خودرو و تشدید ناترازی می‌گردد. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: بازار خودرو به سبب عدم  به کارگیری مولفه‌های مذکور همچنان در بازارهای دلالی است و آشفتگی‌های مختلف را تجربه می‌کند. 
او با تاکید بر هدایت نقدینگی به بخش‌های تولیدی متذکر شد: نسخه شفا بخش اقتصاد فعلی کشور، هدایت نقدینگی از سوی دولت به بخش‌های تولیدی است. مادامی که نقدینگی به بخش‌های تولیدی هدایت شود، اشتغال و اطمینان رقم خواهد خورد. وی یادآور شد: اطمینان از هدایت نقدینگی امری حائز اهمیت است چراکه در سال ۹۹ روندی مشابه در بازار بورس شکل گرفت و سرمایه مردم به هدر رفت. اکنون جلب اعتماد مجدد مردم امری دشوار است و دولت باید بکوشد تا این اطمینان را بار دیگر کسب کند. وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: به سبب کسب اعتماد مردم، سرمایه‌ها در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و دولت نیز قادر به انجام فعالیت‌های اقتصادی و زیربنایی خواهد بود. بی‌شک به موجب این امر دلالی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و بازار خودرو از وضعیت مطلوبی برخوردار خواهد شد.
  عدم تحقق واردات خودرو موجب جلوگیری از  کنترل بازار خودرو شده است