لطف‌اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

نقش دولت در بازار خودرو باید تنظیم‌گرانه باشد

لطف‌اله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» مهم‌ترین مولفه عدم خروج بازار خو‌درو از حالت نوسانی و سرمایه‌گذاری را تاخیر و تعلل دولت در اجرای قانون ساماندهی خودرو و واردات خودروهای نو و کارکرده دانست و در این باره اظهارکرد: وضعیت فعلی بازار خودرو به سبب آن است که برنامه مشخصی از دولت در این حوزه دیده نشد. مجلس یازدهم از ابتدای امر کوشید تا وضعیت بازار خودرو سامان یابد و در این راستا نیز قوانین مختلفی را به تصویب رساند. متاسفانه قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی به درستی اجرا نمی‌گردد و حال مطالبه‌مان این است که دولت عدم اجرای قوانین را تشریح کند. چنانچه قوانین از نگاه دولت با ایراد رو به رو است، دولت می‌بایست عنوان کند و مشکلات قانون را بیان کند. 
وی با بیان اینکه دولت باید علت تاخیر و تعلل خود در حوزه اجرای قوانین بازار خودرو را تشریح کند، افزود: قوانین مصوب مجلس در حوزه خودرو، لایحه ارسالی دولت بوده است. بنابراین عدم اجرایی این قانون قابل قبول نیست. چنانچه قوانین مشکلی ندارند، می‌بایست به درستی اجرا شوند و اگر با مشکل مواجه است، دولت باید عنوان کند تا مجلس ایرادات را رفع کند و مجدد قوانین را بررسی کند. 
سیاهکلی تصریح کرد: مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو زحمت کشیده و نسخه شفابخش بازار خودرو را تنظیم و تصویب کرده است. در شرایط حال حاضر نسخه اثربخش دیگری برای بازار خودرو وجود ندارد و تنها اجرای قوانین به ساماندهی بازار خو‌درو کمک خواهد کرد. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: دولت اکنون برنامه‌ای برای تنظیم بازار خودرو ند‌ارد و قوانین مصوب مجلس را نیز اجرا نمی‌کند. پرسش‌ کنونی‌مان این است که تصمیم دولت برای تنظیم بازار خودرو چیست چراکه اکنون بازار خودرو دچار سردرگمی است و مردم نیز منتظر رقم خوردن اتفاقات خوب در بازار خودرو هستند. او با بیان اینکه عدم تنظیم بازار خودرو موجب آشفتگی و خسارت متقاضیان خواهد بود، متذکر شد: اکنون به سبب افزایش قیمت ارز، قیمت خودرو نیز صعودی بوده و بی‌شک این روند موجب خسارت فراوان به مردم خواهد شد. 
وی با بیان اینکه مسئله خودرو از نگاه مجلس حل شده است و تنها ضرورت دارد تا دولت قوانین را اجرا کند، یادآور شد: اجرای قانون ساماندهی خودرو، واردات خودروهای نو و کارکرده و توجه به تولید از مهم‌ترین مولفه‌های کنترل و تنظیم بازار خودرو است.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز با تاکید بر لزوم خروج بازار خودرو از وضعیت انحصاری همچنین ادامه داد: بازار خودرو باید از انحصار خارج شود تا رقابت پذیری شکل گیرد و افرادی که توانایی تولید دارند، در بازار حضور پیدا کنند. 
وی در پایان این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه بازار خو‌درو کمبود قانون ندارد، اظهار کرد: چنانچه دخالت دولت در حوزه خودرو کاهش یابد، ساماندهی رقم خواهد خورد. دولت می‌بایست تنها به تنظیم بازار خودرو بپردازد و امور تولید را به فعالان این حوزه و خودروسازان واگذار کند.
نقش دولت  در بازار خودرو  باید تنظیم‌گرانه باشد