رسالت ما و آثار شهید مطهری

محمد ناظمی اردکانی
شهید مطهری ، نماد تفکر و اندیشه در حوزه نظریه پردازی انقلاب اسلامی بود .
شخصیت کم نظیری که همه زندگی‌اش را وقف اندیشیدن ومبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی نمود.
 او در کوران مبارزات ضد ستمشاهی  هیچ گاه مغلوب جریان‌های سیاسی و هیجانی  پر صدا نشد و همه مجاهدتش معطوف به گشودن راه و مسیری بود که ایدئولوژی اسلام منادی آن بود و امام راحل (ره) پرچم آن را بلند  کرده بود.
ا یشان با نقد علمی ایدئولوژی‌های چپ و راست  آن روز نظام های مسلط سوسیالیستی و سرمایه‌داری، درصدد اثبات و تعمیق ایدئولوژی اسلام  بر آمد تا بتواند شالوده نظام سازی پسا پیروزی انقلاب  اسلامی را مهیا سازد.
 اوج این تفکر و تلاش را در سال ۱۳۵۷ شاهد هستیم که در جمع معدودی از علاقمندان  وشاگردان بر گزیده اش ،مباحث حکومت اسلامی را شروع و مورد شور وگفت وگو قرار می‌دهد که بعدها درکتابی تحت عنوان مقدمه‌ای بر حکومت اسلامی به چاپ می‌رسد و منتشر می‌شودو اثر دوم بعد از کتاب حکومت اسلامی امام (ره) می‌شود. 
او در همه مباحث و سخنرانی‌های خود  برای آینده انقلاب اسلامی، نظام  سازی،ساخت جامعه اسلامی  و ساخت تمدن  نوین  اسلامی را تصویرسازی می‌کند و بر تآمین محتوای فکری و فطری بودن  آن تاکید می‌ورزد به همین جهت  دشمن به طور مشخص به این جمع‌بندی  می‌رسد که باید برای شکست نهال انقلاب  اسلامی مغز متفکر و ایدئولوگ آن را  مورد هدف قرار دهد، در شرایطی که سه ماه از پیروزی این انقلاب بزرگ سپری نشده بود.
 آثار شهید مطهری که بالغ بر ۱۲۰ اثر می‌باشد موج می‌زند از معارف اسلامی که می‌تواند راهنمای عمل برای ساختار وجایگاه ورسالت هر یک از  ارکان  نظام جمهوری اسلامی باشد.
شهید مطهری  معتقد  بود که برای ساخت  یک نظام سیاسی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی باید  آن نظام مبتنی بر یک تعداد اصول  باشدتا قادر باشد اهداف راهبردی خود را محقق سازد .
 به طور قطع و یقین در صورتی که شهید مطهری ،  حیات  سرا سر تفکر و اندیشه اش تداوم می افتاد ، امروز شاهد در اختیار داشتن مدل حکمرانی خوب از نگاه اسلام بودیم، مدلی که مبتنی بر نظریه دولت اسلامی باشد  و علاوه بر آن  ظرفیت گفتمان سازی را در بر داشته  تا  امروز روشنفکران وسیاستمداران ما اسیر  تئوری پردازان  گفتمان‌های غالب  حکمرانی های متعارف در جهان مانند حکمرانی خوب نباشند.
 همانطور که این شهید بزرگ را ه تعقل و تعالی در زمینه اصول حکمرانی مانند: عدالت  ،آزادی ، قانون مداری ، مشروعیت و ولایت فقیه  نظریه پردازی داشت ،امروز نظریات ایشان را در مورد اصول دیگری مانند مشارکت مردم  و نهادهای مدنی  ودینی در اداره کشور و یا دیگر  اصول حکمرانی مانند : پاسخگویی ،  شفافیت و فساد ستیزی در اختیار داشتیم . بنابراین امروز، این رسالت بر دوش همه آنها  سنگینی می‌کند که با مطالعه  وغور در آثار ایشان ، مدل حکمرانی خوب از نگاه اسلام و مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طراحی و در محافل علمی ، حوزوی و دانشگاهی ، گفتمان غالب سازند و این مهم‌ترین اقدامی است که لازم است پس از چهار دهه سعی و خطا در نظام حکمرانی  جاری کشوربدان پرداخته شود . در صورتی که این اتفاق بیفتد پس از آن  کمتر به خطا خواهیم  رفت و دچار خسارت‌های بعضاً غیر قابل جبران نخواهیم شد .
 با در اختیار داشتن نظریه و مدل حکمرانی خوب از نگاه  اسلام  برای چرایی ناکارآمدی‌ها   در یک چارچوب تعریف شده، پاسخ خواهیم داشت و همچنین در خصوص  عملکرد هایی که عامل  کاهش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود یا برای جامعه‌ای که عاری از فساد باشد ، در عمل  به راهکار خواهیم رسید ، امروز داشتن مدل حکمرانی خوب از نگاه اسلام از الزامات پیشرفت می‌باشد و با اطمینان می‌توان گفت که با وجود چنین مدلی  از ظرفیت‌های کم نظیر معنوی و مادی کشور حد اکثر استفاده  صورت می گیرد و آنوقت است که پیشرفت کشور سرعت قابل قبول پیدا خواهد کرد .
رسالت ما  و  آثار شهید مطهری