گاف‌های بی پایان بایدن

سران حزب دموکرات آمریکا و همراهان بایدن در کاخ سفید، به وی توصیه کرده اند در ماه‌های باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2024، کمتر در محافل رسانه ای و مطبوعاتی حاضر شود و تلاش کند کمتر در قبال تحولات جاری در حوزه روابط بین الملل به صورت زنده ( مستقیم) اظهار نظر کند. طی ماه‌های اخیر، گاف‌های لفظی رئیس جمهور آمریکا تبدیل به پاشنه  آشیل وی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری پیش رو
گردیده و در مقابل، ترامپ و جمهوریخواهان را ترغیب کرده تا توان جسمی و ذهنی وی را به چالش بکشند. 
جو بایدن، رئیس‌جمهور  آمریکا تنها سه هفته پس از میزبانی از فومیو کیشیدا، نخست وزیر   ژاپن در کاخ سفید، کشور ژاپن را به همراه هند به دلیل عدم استقبال از مهاجران «بیگانه هراس» نامید.جو بایدن که پیشتر اتحاد با ژاپن را«اتحادی ناگسستنی»، به ویژه در مورد امنیت جهانی دانسته بود، در روز چهارشنبه با مقایسه اقتصاد دو کشور هند و ژاپن با چین و روسیه، دلیل شرایط بد اقتصادی آن‌ها را عدم پذیرش مهاجران خواند.او در مراسم جمع آوری کمک‌های مالی در هتلی که عمده اهدا کنندگان آن آسیایی-آمریکایی بودند گفت که اقتصاد این کشور [ایالات متحده] «به خاطر شما و بسیاری دیگر» در حال رونق است، چون ما « از بسیاری از مهاجران استقبال می‌کنیم.»
کاخ سفید تابستان گذشته نیز میزبان نارندا مودی، نخست وزیر  هند بود. کشور ژاپن متحد مهم ایالات متحده است و هند، یکی از سریع‌ترین اقتصادهای رو به رشد جهان،یک شریک حیاتی مهم برای ایالات متحده درمنطقه اقیانوس‌های هند و آرام علی‌رغم اختلافات در مورد حقوق بشر به حساب می‌آید.قطعا اظهارات اخیر بایدن منبعث از استراتژی ها و ثوابت سیاست خارجی آمریکا و حتی تاکتیک‌های این کشور در قبال دو کشور ژاپن و هند نبوده و برخی منابع نزدیک به کاخ سفید، از این مواضع به عنوان یک گاف دیگر در کارنامه رئیس جمهور آمریکا یاد کرده اند! هر اندازه این گاف‌ها در فواصل زمانی نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر بیشتر خود را نشان دهد، قطعا تأثیر پررنگ تری در رویگردانی افکار عمومی ( خصوصا رأی دهندگان مستقل ) از بایدن و دموکرات‌ها خواهد داشت. 
نکته جالب توجه اینکه مقامات هندی و ژاپنی در خصوص اظهارات بایدن هنوز بیانیه ای رسمی صادر نکرده اند. به نظر می رسد سران کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از مودی و کیشیدا بخواهند تا در قبال این گاف بایدن سکوت کرده و آن را به مثابه موضع رسمی دولت آمریکا در قبال توکیو و دهلی قلمداد نکنند.
با همه این اوصاف، شاید مقامات ژاپنی و هندی زیر بار خواسته دولت آمریکا نروند زیرا به طور طبیعی، هر موضعی که علیه یک دولت در نظام بین الملل مطرح می شود، معمولا بدون واکنش رسمی نخواهد ماند.به نظر می رسد سریال بحرانسازی های ناشی از کهولت سن و گاف‌های لفظی بایدن برای مقامات وزارت خارجه آمریکا همچنان به قوت خود باقی‌است.
این بهترین خبر ممکن برای جمهوریخواهان ، خصوصا دونالد ترامپ نامزد این حزب محسوب می شود که بارها بایدن را فردی کودن و کندذهن برای استمرار حضور در مسند ریاست جمهوری تلقی کرده است.
گاف‌های  بی پایان بایدن