ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران:

روند ساخت مسکن با به‌کارگیری ظرفیت تشکل‌ها و تعاونی‌ها تسریع خواهد شد

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم ورود متقاضیان به بازار مسکن برای تقویت و افزایش ساخت پرداخت و با اشاره به نام‌گذاری شعارسال مبنی برجهش تولید با مشارکت مردم از سوی مقام معظم رهبری عنوان کرد: مؤلفه‌های مشارکت مردم در جریان بیانات مقام معظم رهبری تشریح گشت. ایشان به حضور فعالان اقتصادی و فعالان مدیریتی اشاره داشتند که بسیار مثمرثمر است و می‌بایست با جدیت دنبال و عملیاتی شود. 
وی در پاسخ به اینکه مشارکت مردمی نیازمند به‌کارگیری چه مؤلفه‌هایی است، افزود: مشارکت مردمی نیازمند انسجام ویژه است تا بهره‌وری مطلوب را رقم بزند. لازمه شکل‌گیری انسجام نیز حضور تشکل‌ها است. مقصود از تشکل، گروه‌های تخصصی است که متشکل از انبوه‌سازان، گروه‌های کشاورزی و... می‌باشد که قابلیت جمع‌آوری اعضا و تدوین آیین‌نامه رادارند. 
رهبر با اشاره به حضور تعاونی‌ها برای تحقق مشارکت مردمی در جهش تولید مسکن تصریح کرد: تشکل انبوه‌سازان در حوزه ساخت مسکن می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. همچنین به‌کارگیری از ظرفیت تعاونی‌ها نیز فرصتی ارزنده و زمینه‌ساز تحقق جهش تولید مسکن است.    
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران ضمن بیان اینکه باید برنامه‌ریزی بلندمدت و منسجم داشت، همچنین خاطرنشان کرد: جهش تولید مسکن و به‌کارگیری ظرفیت تشکل‌ها، تعاونی‌ها و گروه‌های مردمی درگرو برنامه‌ریزی درست و اقدامات منسجم است. 
او در پاسخ به اینکه رویکرد مناسب شهرسازی چیست، متذکر شد: به‌منظور تقویت ساخت‌وساز نمی‌توان رویکرد منحصری را اعلام داشت. به طورمثال تنها بر رویکرد عمودی یا توسعه افقی شهرها تأکید کرد. در مناطقی که ازنظر کارشناسی قابلیت توسعه افقی وجود ندارد، می‌بایست عمودی سازی در دستورکار قرارگیرد. به طورحتم در موقعیت‌های کوهستانی محدودیت زمین وجود دارد و شهر نیز نیازمند محدوده ویژه است. در چنین مناطقی می‌بایست حداکثر استفاده از زمین‌ها را در دستورکار قرار داد. 
وی در پایان این گفت‌وگو ضمن تأکید بر حضور طراحان و شهرسازان در فرآیند ساخت‌وساز مسکن یادآور شد: در برخی مناطق همچون پایتخت، زمین باارزش است و قیمت بالایی دارد. براین اساس می‌بایست حداکثر استفاده از زمین را داشت. انتخاب نوع شهرسازی می‌بایست از سوی طراحان و شهرسازان عنوان گردد چراکه این امر نیازمند مطالعه، تراکم سنجی و بررسی ظرفیت‌های زمین، شرایط ترانزیت‌ها، دسترسی‌ها، امکان خدمات و اماکن عمومی است.
روند ساخت مسکن با به‌کارگیری ظرفیت تشکل‌ها و تعاونی‌ها  تسریع خواهد شد