فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن:

لازمه جهش تولید مسکن ورود متقاضیان به عرصه ساخت است

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح رویکرد عمودی سازی شهرها در طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: مادامی‌که عمودی سازی در دستورکار قرار می‌گیرد، زمان ساخت افزایش می‌یابد و همچنین می‌بایست مشاعات موردنیاز نیز فراهم گردد که سبب افزایش هزینه تمام‌شده ساختمان می‌گردد. به دلیل آنکه متقاضیان دریافت مسکن اقشار متوسط و ضعیف هستند، افزایش هزینه تمام‌شده فشار بیشتری را به خانوارها اعمال خواهد کرد و دولت نیز از چنین رویکردی صرف‌نظر کرده است و تاجایی که امکان‌پذیر باشد، عمودی سازی اتفاق نخواهد افتاد مگر در مواردی که امکان ساخت وجود نداشته باشد و عمودی سازی دارای ضرورت تلقی شود. 
وی با اشاره به لزوم واگذاری زمین به متقاضیان ساخت مسکن افزود: با صرف‌نظر از عمودی سازی تلاش شده تا به‌سوی واگذاری زمین حرکت شود تا مردم به‌صورت انفرادی یا گروه و به شکلی تدریجی روند ساخت را در دستورکار قرار دهند. 
ایلاتی با اشاره به معایب رویکرد عمودی سازی تصریح کرد: در فرآیند عمودی سازی توان اقتصادی افراد متفاوت خواهد بود. به طورمثال ممکن است ساخت یک پروژه ۵ طبقه قفل شود و ناتمام باقی بماند چراکه هریک از مالکان شرایط اقتصادی و آورده متفاوتی دارند. 
کارشناس مسکن با تشریح اثرات ورود متقاضیان و ساخت انفرادی مسکن همچنین خاطرنشان کرد: با ورود متقاضیان و واگذاری زمین به شکل انفرادی، هرشخص مطابق با شرایط اقتصادی خود قادر به ساخت مسکن موردنیاز در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهد بود. در این میان چنانچه فردی در شرایط سخت مالی قرار داشته باشد، قادر به ساخت تدریجی خواهد بود. 
او در پایان این گفت‌‌وگو متذکر شد: واگذاری زمین و مشارکت مردم مؤلفه تحقق شعارسال است. بنابراین اگر دولت بتواند موضوع واگذاری زمین را عملیاتی سازد و صاحبان زمین را افزایش دهد، شاهد جهش تولید مسکن در سال جاری و سال آینده با مشارکت مردم خواهیم بود.

 لازمه جهش تولید مسکن ورود متقاضیان به عرصه ساخت است