باتوجه به تولید یک‌درصدی صنعت آبزیان کشور از کل محصولات کشاورزی؛

سهم 10 درصدی شیلات از کل صادرات محصولات کشاورزی

زهرا برمکی
طبق آمارها رسمی کشور شیلات، تنها یک درصد تولید محصولات کشاورزی را بر عهده دارد اما سهم آن از صادرات محصولات کشاورزی 10 درصد است که حاکی از پیشروی این صنعت در اقتصاد کشور است.
کشور ایران در خاورمیانه رتبه اول تولیدات شیلاتی را دارد همچنین به دلیل صادرات و ارزآوری بالایی که دارد شیلات رکن مؤثر در اقتصاد کشور به‌حساب می‌آید که موجب اشتغال‌زایی فراوانی شده است.
صنعت آبزیان کشور سالانه یک‌میلیون و 280 هزار تن محصول ( یک درصد)از 128 میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی را  تولید می‌کند این درحالی است که با توجه به تولید یک‌درصدی از محصولات کشاورزی سهم 10 درصدی از صادرات را دارد که حاکی از ظرفیت صادراتی بالای این صنعت است.
 ارزآوری سالانه 500 میلیون دلاری صادرات شیلات برای کشور
بخش خصوصی شیلات کشور محصولات خود را به 57 کشور جهان صادرکرده و سالانه بیش از 500 میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارند  متخصصان علت موفقیت صنعت آبزیان را در تولید، صادرات و ارزآوری، عدم وابستگی این بخش به دولت و رانت‌های دولتی می‌دانند. صنعت آبزیان از ابتدا توسط بخش خصوصی کشور اداره شده است و هیچ‌گونه مداخله دولتی برای تأمین ارز و نهاده‌های تولید را نداشته است به همین جهت شیلات ایران در طی این سال‌ها رشد روزافزونی داشته است 
 ارزآوری 105 میلیون دلاری صادرات میگو برای کشور در سال 1402
میگو به دلیل محبوبیت جهانی در صنایع غذای و با توجه به ظرفیت بالایی که تولیدکنندگان ایرانی در پرورش آن دارند، یکی از راه‌های خوب ارزآوری به‌واسطه صادرات به بازارهای بزرگ جهانی در صنایع کشور است.براساس آمار منتشرشده گمرک، صادرات میگو 32هزار تن به ارزش 105 میلیون دلار در سال 1402بوده است.
سهم 10 درصدی شیلات از کل صادرات محصولات کشاورزی