تبعات ریزش اقتصادی‌ترین پل آمریکا!

در پی برخورد یک کشتی باربری به پلی در شهر بالتیمور آمریکا و ریزش پل، نسبت به آثار آن برای زنجیره تأمین کالاها در این کشور نگرانی‌هایی مطرح‌شده است.اخیرا برخورد کشتی «دالی» به یکی از پایه‌های پل «اسکات کی» باعث فروریختن پل شد.
این پل به ورودی بندر بالتیمور وصل می‌شد، که مهم‌ترین بندر آمریکا برای صادرات خودرو و نهمین بندر مهم آمریکا ازنظر جابه جایی بار وارداتی از خارج است.حجم مبادلات سال گذشته بندر بالتیمور بیش از ۴۷ میلیون تن بار خارجی اعلام‌شده است.بازسازی پل بالتیمور و فراتر از آن، تضمین عدم تکرار حوادثی ازاین‌دست در آینده، مورد بحران‌هایی در عرصه تجارت خارجی آمریکاست. 
در این میان، مقامات غربی تلاش می‌کنند ریزش پل بالتیمور را مولد یک بحران جهانی تلقی کنند، هرچند که این روایتگری ناقص و هدفمند است! مارکو فورگیون، مدیرکل «موسسه صادرات و تجارت بین‌المللی» مدعی است که  این تعلیق می‌تواند «تأثیری دنباله‌دار بر زنجیره عرضه جهانی» داشته باشد زیرا  سال قبل بیش از ۷۵۰ هزار اتومبیل و وسیله نقلیه از بالتیمور عبور کرده است.این‌ها شامل محصولات شرکت‌هایی مثل جنرال موتورز، فورد، جگوار، لند روور، نیسان، فیات و آئودی می‌شود که از آمریکا، انگلیس  و اتحادیه اروپا هستند.بااین‌حال، همان‌گونه که محرز است، ریزش پل بالتیمور ، صرفا می‌تواند روند انتقال برخی اجناس خاص را در میان آمریکا و اتحادیه اروپا با چالش مواجه سازد. ازاین‌رو جهانی جلوه دادن بحران ناشی از ریزش پل بالتیمور، نوعی آدرس غلط اقتصادی از سوی صاحبان صنایع خاص در آمریکا محسوب می‌شود. در این میان، اصلی‌ترین صنعتی که می‌تواند متعاقب ریزش پل بالتیمور در آمریکا آسیب ببیند، حوزه کشاورزی است.بالتیمور شلوغ‌ترین بندر آمریکا برای حمل خودرو و همچنین بزرگ‌ترین بندر ازنظر حجم تبادل برای جابه جایی ماشین‌آلات کشاورزی و عمرانی است.بالتیمور همچنین دومین بندر بزرگ آمریکا برای صادرات زغال محسوب می‌شود .نکته دیگری که هم‌اکنون در آمریکا مطرح است، مربوط به زمان بازگشایی کانال بالتیمور بوده که اساسا زمان و کیفیت آن مشخص نیست. 
کانتینرهایی که به بالتیمور حمل می‌شد احتمالا اکنون به‌سوی سایر بنادر تغییر مسیر خواهند داد.جوبایدن رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده است که بازگشایی بندر بالتیمور زمان‌بر خواهد بود.علاوه بر تردد دریایی، بندر بالتیمور از حیث اشتغال مستقیم ۱۵ هزار نفر نیز اهمیت دارد، همین‌طور حدود ۱۴۰ هزار شغل دیگر به فعالیت آن مرتبط است.ازاین‌رو فروریزی پل بالتیمور حدود 150 هزار شغل اقتصادی و تجاری در آمریکا را تحت تأثیر سوءخود قرار داده است. 
اکنون تمرکز مقام‌ها بر تحقیقات درباره علت حادثه است و تیمی از کارشناسان ایمنی ترابری امیدوارند وارد کشتی حادثه‌دیده شوند و دستگاه ضبط داده‌های آن را خارج کنند.علت دقیق برخورد کشتی به پل موضوع تحقیق است، اما مقام‌ها گفته‌اند که کشتی پیش از حادثه دچار «مشکل برق» شد و پیامی برای دریافت کمک اضطراری فرستاد.درهرحال، تحقیقات در خصوص حادثه اهمیت چندانی برای آمریکایی‌ها ندارد ، زیرا آثار و تبعات ناشی از فروریزی پل بالتیمور به‌اندازه‌ای سنگین بوده  که آن‌ها را معطوف به پیدا کردن سریع‌ترین راهکار برای بازسازی این پل و مدیریت بحران‌های اقتصادی و روانی ناشی از حادثه اخیر ساخته است.
تبعات ریزش  اقتصادی‌ترین پل آمریکا!