پاکسازی مهاجرین به سبک مدعیان حقوق بشر

این روزها چالش بر سر روند اخراج مهاجرین از پاریس و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه به نقطه اوج خود رسیده است. اکثر رسانه های فرانسوی به مانند سیاستمداران این کشور دست به سانسور این روند زده اند، فارغ از اینکه نوع و شدت برخوردهای صورت گرفته با مهاجرین و خانواده های آنها، شدید و غیر قابل توجیه است. 
نوع مواجهه هدفمند پلیس فرانسه به مهاجرین، به صورت خودکار ماجرای  ضرب و شتم پناهجویان کمپ جنجالی کاله در مرز میان فرانسه و انگلیس را به ذهن متبادر می سازد. این رفتار مقامات  فرانسوی اصولا با هدف اجبار پناهجویان به رفتن به جای دیگر انجام گرفت  و هیچ بخشی از مشکلات اقامت و سرپناه این گروه را حل نکرد. فراتر از این، رویه «خشن» پلیس، مهاجران و پناهجویان جدید را از ورود به این منطقه منصرف نکرد و صرفا منجر به تشدید درگیری ها در این منطقه گردید. پلیس فرانسه در سال ۲۰۱۶ با یورش به کمپ کاله ، هزاران پناهجو را با اتوبوس در نقاط مختلف کشور پخش کرد. کاله به دلیل نزدیکی به کانال مانش، یکی از اقامتگاه‌های پایانی سفر بسیاری از مهاجرینی است که می‌خواهند خود را به انگلیس  برسانند. در جریان این حملات، برخی کودکان و پناهجویان مفقود شدندد و از سرنوشت آنها کماکان خبری در دست نیست. حتی ممکن است برخی از آنها در کانال مانش جان خود را از دست داده باشند. منابع امنیتی در فرانسه، اکنون همین برخورد را با پناهجویان در پاریس ( به بهانه پاک سازی شهر برای برگزاری المپیک ) صورت می دهند و نهادهای رسمی و البته غیر مستقل  حقوق بشری در غرب نیز کمترین اعتراضی نسبت به این روند نمی کنند! 
رسانه های فرانسوی نیز به جای آنکه خواستار پاسخگویی پلیس بابت این نوع برخورد غیر انسانی شوند، صرفا نگرانی مقامات ارشد شهرهایی که مهاجرین  بی خانمان به آنجا رانده می شوند را بازتاب می دهند! گویا اساسا نقض حقوق بشر  و حقوق انسانها محل از اعراب ندارد. شهرداران در روستاها و شهرهای کوچک فرانسه از انتقال مهاجران بی‌خانمان از پاریس به جوامع خود، خشمگین هستند و باورمندند که این مسئله، بخشی از تلاش‌های دولت برای پاک‌سازی پاریس تا پیش از آغاز بازی‌های المپیک ٢٠٢٤‬ است.سرژ گروارد، شهردار شهر اورلیان فرانسه به تازگی، به‌گونه آشکار از این مسئله انتقاد کرده و گفته که بدون اطلاع شهرداری اورلیان، دستکم ٥٠٠ مهاجر بی‌خانمان به شهر ١٠٠ هزار نفری او انتقال یافته‌اند.برخی از مقام‌های شهرهای دیگر ازجمله معاون شهردار شهر استرازبورگ فرانسه نیز می‌گویند که در مورد انتقال مهاجران و یا ایجاد اردوگاه‌های جدید در شهرهای آنان، مشورتی صورت نگرفته است.پاریس  دیرزمانی است که مکانی برای مهاجران، به‌ویژه مهاجران از آفریقا، آسیای جنوبی و غرب آسیا به اروپا 
می روند به شمار می آید. ورود هزاران مهاجر تازه‌وارد به این شهر پرجمعیت و گران، تقاضا برای سرپناه کوتاه‌مدت را افزایش داده و سبب می‌شود تا خیلی از مهاجران تازه وارد، روزها و گاها هفته‌ها را در فضای باز سپری کنند.در این میان، برخورد پلیس فرانسه با این افراد که منجر به مفقود شدن و حتی کشته شدن برخی از آنها شده، با سانسور رسانه های غربی مواجه می شود.
پاکسازی مهاجرین  به سبک مدعیان  حقوق بشر
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو