حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی رئیس مرکز تحول قوه قضائیه:

شفافیت آرای قضائی ارمغان سند تحول است

حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی، رئیس مرکز تحول قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: فرآیند تحول در قوه قضائیه از 6 سال گذشته به‌صورت جدی و بنا بر مطالبه مقام معظم رهبری از قوه قضائیه درخصوص تحول و تغییر جهت‌گیری‌ها و ریل‌گذاری این قوه آغاز شد. در دولت سیزدهم شاهد گام نخست این تحول بودیم و این مهم انجام شد؛ براین اساس سند تحول قوه قضائیه تدوین و منتشر شد. اکنون نیز در نقطه‌‌ی ابتدایی سال ۱۴۰۳، سند تحول و تعالی قوه قضائیه به‌عنوان مبنای عمل و برنامه کاری قوه قضائیه پیش‌رو داریم. براین اساس طی سه سال آینده افق‌ها و رویکردها تازه رقم خواهد خورد و همچنین پروژه‌های ویژه‌ای درنظر گرفته خواهد شد.
وی افزود: یکی از رویکردها و ویژ‌گی‌های اصلی سند تحول و تعالی قوه قضائیه، تقویت رویکرد هوشمندسازی و نگاه فناورانه می‌باشد. دراین راستا بخش‌های مختلف ازجمله ثبت دادخواست‌ها، شکوائیه‌ها، لوایح و درخواست‌های قضائی به‌صورت هوشمند انجام خواهد شد و از فضای سنتی خود دور خواهد شد تا بتواند خدمات آسان و سهل در زمینه ارائه دادخواست‌ها و شکوائیه‌های قضائی را در اختیار آحاد مردم قرار دهد.
حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی تصریح کرد: یکی دیگر از رویکردها و ویژ‌گی‌های اصلی سند تحول و تعالی قوه قضائیه، مواجهه قوه قضائیه با افکارعمومی است که در سند تدوین‌شده، برنامه‌های جدی برای آن وضع‌شده است. براین اساس مقررشده تا فعالیت‌های رسانه‌ای قوه قضائیه، حوزه اطلاع‌رسانی دستگاه قضا و  پاسخ‌گویی نسبت به افکارعمومی متحول شود. نکته دیگر این است که در میان تمامی اقدامات برجسته قوه قضائیه، 10 عنوان پیشران ذکرشده است که به‌عنوان 10 اقدام اصلی قوه قضائیه با مدیریت و نظارت مستقیم ریاست محترم قوه قضائیه طی سه سال آینده پیش‌رو خواهد بود. همچنین مبارزه با فساد به‌جای آنکه تنها بر موارد فساد، افراد مفسد و برخورد با آن‌ها متمرکز گردد، به سمت شناسایی ساختارهای فسادزا و حذف ساختارهای فسادزا از نظام کلان کشور متمرکز خواهد شد.
  قضازدایی یکی از اصلی‌ترین موضوعات سند تحول و تعالی قوه قضائیه است
رئیس مرکز تحول قوه قضائیه ضمن بیان اینکه قضازدایی یکی از اصلی‌ترین موضوعات سند تحول و تعالی قوه قضائیه می‌باشد، همچنین خاطرنشان کرد: با ده‌ها دعاوی متعدد همچون انحصار وراثت یا تصادفات جرحی روبه‌رو هستیم که اغلب موضوعات فاقد ماهیت قضائی را دارا می‌باشند. این موارد پرونده‌های بسیاری را به خود اختصاص می‌دهند و ضرورت دارد تا از این موارد قضازدایی شود. چنانچه این مهم عملیاتی شود، با درصد بالایی از عناوین که به‌راحتی در فضای اداری حل‌وفصل خواهند شد، مواجه می‌شویم و مردم دیگر به دادگاه‌ها مراجعه نخواهند کرد و طی این فرآیند رفت‌وآمد اذیت نخواهند شد.
او متذکر شد: حکمرانی قضائی داده محور یکی دیگر از موضوعات سند تحول و تعالی قوه قضائیه است. این مهم از ابتدای سال ۱۴۰۳ در دستورکار قرارگرفته و با رصد‌ها و پایش‌های هوشمند، نظارتی هوشمند را مدنظر قرار داده و عملیاتی کرده است. به‌گونه‌ای که دیگر تصمیم‌گیری در قوه قضائیه از فرآیند سنتی دور شده و شکلی داده محور به خود گرفته است. دراین راستا نظارت بر ضابطین و عملکردشان نیز به‌صورت هوشمند انجام خواهد شد.
وی در پایان این گفت‌وگو همچنین متذکر شد: برای تسهیل ارتباطات مردم درگاه ارتباطی یکپارچه درنظرگرفته شده تا مردم بتوانند به‌راحتی با قوه قضائیه ارتباط بگیرند و گزارش موارد فساد یا اطلاعاتی را که درصدد اشتراک آن هستند، طرح کنند و درخواست‌های خود را تشریح کنند. موضوع کارشناسی رسمی ساماندهی جدی پیدا خواهد کرد و ارجاع به شکل هوشمند به‌صورت صددرصدی انجام خواهد شد. همچنین عملکرد قضات در قالب سامانه‌های جامع ارزیابی خواهد شد و مورد نظارت قرار خواهد گرفت. براین اساس فرآیندها و آرای قضائی نیز برای نخستین بار انتشار پیدا خواهد کرد و به‌صورت شفاف در اختیار افکارعمومی قرار خواهد گرفت.
 شفافیت آرای قضائی ارمغان سند تحول  است