این جلسه در یادمان می‌ماند!

نقض حریم دیپلماتیک و متعاقبا سرزمینی جمهوری اسلامی ایران از سوی رژیم اشغالگر و خونخوار صهیونیستی، یک واقعیت مسلم و محرز است. یکی از کنوانسیون‌ها، کنوانسیون ۱۹۶۱ وین پیرامون روابط دیپلماتیک و دیگری متعلق به سال ۱۹۶۳ مربوط به روابط کنسولی است. در این کنوانسیون‌ها تاکید شده است که اماکن دیپلماتیک و کنسولی باید محافظت شوند و هیچ کشور و بازیگری حق تعرض به آنها را ندارد. با این حال در جریان حمله رژیم اشغالگر قدس به ساختمان کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، کنوانسیون وین رسما نقض شد. 
قاعدتا کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد که خود بانی تدوین برخی کنوانسیونها از جمله کنوانسیون وین بوده اند، باید این رفتار را نه در سطح یک بیانیه، بلکه با صدور یک قطعنامه محکوم می کردند. اما چنین رفتار و رویکردی را از واشنگتن و متحدان غربی آن مشاهده نکردیم. صورت مسئله مشخص است:آمریکا، فرانسه و انگلیس حتی  با بیانیه پیشنهادی روسیه که «حمله به کنسولگری ایران را محکوم می‌کرد» مخالفت کردند! این سه کشور به دیگر اعضا گفته‌اند که حقیقت آنچه که در دمشق اتفاق افتاده هنوز روشن نیست و در این زمینه اجماعی بین اعضای شورای امنیت وجود ندارد! این ادعای وقیحانه در حالی صورت می گیرد که مقامات رژیم اشغالگر قدس نیز نسبت به نقش خود در این حمله اذعان نموده و اکنون از ترس واکنش جمهوری اسلامی ایران به دامان کاخ سفید پناه برده اند! در چنین شرایطی ادعای واشنگتن، پاریس و لندن مبنی بر عدم مشخص بودن ابعاد این تجاوز آشکار و مطلق، چیزی جز یک فرافکنی و سوء تفسیر عامدانه کنوانسیون وین نیست.
حتی در یک فرافکنی وقیحانه تر،  آمریکا و متحدانش از تایید ماهیت کنسولی این ساختمان خودداری کردند و اعلام کردند که هنوز از کاربرد دقیق این ساختمان اطلاع ندارند! بر اساس همین منطق، می توان اماکن دیپلماتیک فرانسه،  انگلیس و آمریکا را در سرتاسر دنیا هدف قرار داد و نسبت به کاربری دیپلماتیک آن ابراز بی اطلاعی و عدم اطمینان کرد! زمانی که واشنگتن و متحدانش در قبال یک تجاوز آشکار به حریم دیپلماتیک یک کشور این گونه بی پروا و وقیحانه برخورد می کنند، قطعا باید انتظار این برخورد متقابل را از سوی کشورهای دیگر نیز داشته باشند .سفیر روسیه در سازمان ملل در پیامی در اکس مخالفت «تروئیکای غربی» با بیانیه پیشنهادی روسیه درباره حمله را «استاندارد دوگانه» خوانده است.جمهوری اسلامی ایران نیز این حمله را نقض قوانین بین‌المللی خوانده و به نقض کنوانسیون‌های متعددی در این زمینه اشاره کرده است.
قطعا کاخ سفید و دو متحد آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی فرانسه و انگلیس باید عوارض و تبعات تصمیم اخیر خود در جلسه شورای امنیت را بپذیرند. از سوی دیگر، این وظیفه دبیر کل سازمان ملل متحد است که نسبت به این مسئله، واکنشی قاطعانه تر نشان داده و از رویکرد سیاسی و ابزاری غرب نسبت به مسلم ترین حوادث و رخدادهای جاری در نظام بین الملل پرده برداری کند. سکوت آقای گوترش در قبال حمله به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، قطعا واقعیات را تغییر نمی دهد! 
این جلسه در یادمان می‌ماند!