نغمه دلنواز «امین» در قدس

مسعود پیرهادی
یک. شعر و شاعری عمدتا منبعث از عشق است؛ حال اگر یک عاشقی، عارف هم باشد؛ فقیه هم باشد؛ حکیم و رهبر هم باشد، می‌شود نور علی نور.
استخدام و استعداد کلمات فاخر و وزین، اوضاع‌واحوال مخاطب یا جامعه هدف، قافیه و ردیف، سبک، قالب و موضوع شعر، تاحد زیادی دست شاعر را می‌بندد و او را محدود می‌کند؛ در این‌حال برخی سروده‌ها تحسین عوام و خواص را برمی‌انگیزاند. «امین» و زعیم انقلاب، نه‌تنها در بزم شعر و ادبیات که در بزم رزم و عملیات، آن‌چنان می‌سراید و می‌نوازد که دشمن هم نمی‌تواند از او و‌ یارانش تجلیل نکند. 
قبل از بیان عظمت و تحلیل این نوسروده و خالق آن، باید یادآور شد بی‌انصافی است عزتی در جمهوری اسلامی کسب شود و از امام عظیم‌الشأن یاد نشود. آن روزی که شاهِ مستظهر به آمریکا، مات رخ حضرت روح‌الله و سربازانش شد، خورشید غرب، در ایران‌زمین غروب کرد و رکن مقاومت، طلوع کرد. اماما تو به ما جرأت طوفان دادی.
‌دو. اما خلف صالح امام و جانشین بی‌نظیر معمار کبیر انقلاب، سیدعلی حسینی خامنه‌ای (دام‌ظله) چگونه آرمان قدس و مسئله اول را پیش برده است؟
قدس به‌تعبیر امام (ره) مسئله اول جهان اسلام است؛ که این «است» در حقیقت «باید باشد» معنی می‌داد؛ چراکه آن‌زمان فلسطین، به‌مراتب مظلوم‌تر و مغفول‌تر بود. اما امروز به برکت استقامت مردم مظلوم فلسطین، صبر و مجاهدت محور مقاومت و رهبری داهیانه، صبورانه و ظفرمندانه رهبر معظم انقلاب، فلسطین نه‌تنها مسئله اول جهان اسلام بلکه مسئله و موضوع اول همه آزادگان جهان شده است.
فرمانده کل قوا، آن روزی که به ندای «اعدوا لهم مااستطعتم من قوة» لبیک گفتند، رعب را به دل دشمنان خدا و ایران عزیز کاشتند و امروز حاصل آن برداشت شد.
آن روزی که مقرر شد ابزار انتفاضه از سنگ به فشنگ و راکت و پهپاد و موشک، تغییر کند، گنجینه و دایره لغات، گسترده و غنی شد.
آن روزی که با شجاعت و برای اولین‌بار بعد از جنگ جهانی دوم، پایگاه آمریکایی هدف حمله قرار گرفت، قافیه و ردیف این شعر حماسی انتخاب شد.
آن روزی که سایه جنگ با تدابیر این حکیم فرزانه دور شد تا قوای دفاعی و تهاجمی کشور، قوی و قوی‌تر شود، جامعه مخاطب و محور مقاومت، وسیع و وسیع‌تر شد.
سه. صحنه قدس، از جهاتی شعبه‌ای از واقعه کربلاست. یکی از جهات شباهت، خلوص و وضوح حق و باطل است؛ آن‌هم اوج حق و مظلومیت و اوج باطل و ظلم. برای درک این رویارویی، حتی لازم نیست مسلمان باشی، چه در دیر نصرانی چه در دانشگاه هاروارد؛ آزاده که باشی، کودک‌کشی و غصب و قتل و غارت را برنمی‌تابی.
حماسه عظیم ضربه مستقیم فرزندان ملت در نیروهای مسلح بر پیکر شیطانی اسرائیل، جهاد و تلاشی ذیل آرمان بزرگ قدس است. ما هرچند رنج مردم مظلوم غزه را تجربه و حتی حس نمی‌کنیم، اما گویی دوشادوش آنان ایستاده‌ایم، چرا که هم ما و هم مردم و رزمندگان غزه، آرمان مشترک، مسیر مشترک و مقصد مشترکی داریم. آرمان همه ما، نابودی اسرائیل است؛ همه، مسیر مبارزه را انتخاب کرده‌ایم و مقصد همه ما قدس شریف است.
چهار. از میان قاب‌های غرورانگیز «وعده صادق» دو تصویر برایم الهام بخش‌تر است. یکی تصویر پهپادها و نقاط نورانی بر فراز شهر کربلا و دیگری تصویر همان پهپادها بر فراز قدس شریف. امام ما چه زیبا فرموده بود: «راه آزادی قدس از کربلا می گذرد» و گذشت.
پنج. «قدس» در خیابان «انقلاب» است، خیلی از دل‌ها منقلب و بسیاری از معادلات متحول شده است. بزرگ‌ترین حمله پهپادی جهان علیه بزرگ‌ترین دشمنان خدا روی زمین محقق شد و به بار نشست. ادامه مسیر این «انقلاب» بی‌شک «آزادی» است.

نغمه دلنواز «امین»  در قدس