هشت سند همکاری میان دو کشور ایران و پاکستان به امضا رسید

شکل‌گیری بازار نوین منطقه‌ای

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی که  روز دوشنبه، مورخ ۳ اردیبهشت به همراه رئیس جمهور به اسلام آباد پاکستان سفر کرد، از امضای  هشت سند همکاری میان دو کشور در حوزه‌های مختلف خبرداد و در  این رابطه گفت: همکاری‌های حمل‌ونقلی از جمله در حوزه بنادر و دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای از مسائل مطرح شده به‌منظور توسعه روابط دو کشور بود.
 توسعه پایانه‌های مرزی میان دو کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار، از موضوعاتی بود که میان مقامات دو کشور مطرح شد. رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان تأکید کرد: برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد و افزایش پروازها میان تهران- لاهور یا مشهد- لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود. 
بر اساس گزارشات موجود، ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک، همکاری در بخش سیما و رسانه، همکاری در بخش بهداشت دامی، همکاری‌های امنیتی، همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی، همکاری در بخش استاندارد و همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضائی در امور مدنی و تجاری از مهم‌ترین اسناد همکاری بین دو کشور است که از سوی وزیران راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و
 رؤسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسیده است. 
کارشناسان و آگاهان عرصه اقتصادی براین باورند که  هشت سند همکاری، توافق‌نامه‌ها و یادداشت تفاهم که میان هیئت‌های عالی رتبه ایران‌ و پاکستان و در حضور مقامات عالی رتبه دو کشور به امضای طرفین رسیده، ظرفیت خوبی را برای دو ملت ایران و پاکستان رقم خواهد زد و موجب شکل‌گیری بازار‌نوین منطقه‌ای خواهد شد که قابل رقابت با بازارهای بزرگ جهانی باشد چراکه این دو کشور از لحاظ جمعیتی قابل توجه و مزیت‌های اقتصادی و فرهنگی بسیاری را دارا می‌باشند.
 از طرفی دیگر باتوجه به امضای سند همکاری   دو کشور ایران و پاکستان مبنی بر ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک؛ توسعه پایانه‌های مرزی رقم خواهد خورد که خود موجب افزایش همکاری‌های ‌حمل‌ونقلی از جمله در حوزه بنادر و دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای خواهد شد.
 به سبب شکل‌گیری این ظرفیت‌ها افزایش مبادلات و صعود صادرات نیز در مقام عمل اجرایی خواهد گشت، به عقیده فعالان و ناظران، سفر  حجت‌الاسلام رئیسی به پاکستان می‌تواند در ارتقای امنیت مرزی دو کشور تأثیر به سزایی داشته باشد چراکه کشور پاکستان در مسیر ترانزیت شرق به غرب، جایگاه ارزنده و ظرفیت آفرینی دارد. 
بدین  دليل ایران نیز این امکان را دارد که در تأمین انرژی کشور همسایه از جمله برق، گاز و چه بسا نفت تعاملات سازنده‌ای ایفا کند و با صادرات دانش فنی متخصصان داخلی به پاکستان به ارتقای این روابط کمک کند. در بررسی بیشتر این موضوع و اثرات امضای  هشت سند همکاری میان دو کشور به گفت‌وگو با سید نظام الدین موسوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و ابراهیم عزیزی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم:
افزایش همکاری ایران و پاکستان رشد اقتصادی ۸ درصد را تحقق خواهد بخشید

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح امضای  هشت سند همکاری میان دو کشور ایران و پاکستان پرداخت و با اشاره به نتایج این سفر و شکل‌گیری همکارهادر ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد: سفر رئیس جمهور انقلابی و ولایتمدار یک ‌کنشگری فعال در دیپلماسی رسمی است که می‌تواند دیپلماسی عمومی را نیز در پی داشته باشد. به موجب این همکاری ظرفیت‌ سازی ارزشی، انقلابی و همکاری هدفمند شکل‌ خواهد گرفت. افزون براین به موجب سفر اخیر و امضای توافق‌نامه‌ها، تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای رقم خواهد خورد. افزون براین تقویت پیوند‌های اقتصادی با اولویت کشورهای همسایه نیز ایجاد خواهد شد. 
وی با بیان اینکه همواره ضرورت دارد تا کشورهای همسایه در اولویت ارتباطات قرار گیرند، افزود: همکاری کشور ایران و پاکستان آثار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی دارد که می‌بایست همواره به آن توجه داشت. دولت نیز می‌بایست از این آثار در جهت منافع ملی هرچه تمام‌تر بهره‌برداری کند. یکی از مهم‌ترین موارد قابل توجه در روابط اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان، تحقق رشد اقتصادی
۸ درصد و جهش تولید می‌باشد. 
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم با اشاره به توسعه خطوط حمل و نقل و افزایش تعاملات اقتصادی میان دو کشور تصریح کرد: سفر رئیس جمهور محترم به پاکستان و نتایج آن در راستای سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت است. افزون براین به موجب این همکاری فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی، سیاسی و تبدیل کشور عزیزمان به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل و نقل خواهد شد. 
عزیزی در پایان این گفت‌وگو ضمن آرزوی موفقیت برای دولت سیزدهم و تیم اقتصادی فعال، از ریاست محترم جمهوری و تیم همراه قدردانی کرد و بیان داشت: امیدواریم دولت انقلابی سیزدهم در مسیر تحقق اهداف و همکاری‌‌های اخیر بیش از پیش موفق باشد. 

سیدنظام الدین موسوی، عضو هیئت رئیسه مجلس: 
همکاری ایران و پاکستان  گشایش‌های اقتصادی را برای دو ملت رقم خواهد زد

سید نظام الدین موسوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح امضای سند همکاری دو کشور ایران و پاکستان مبنی بر ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک پرداخت و با اشاره به اثرات توسعه ارتباطات با همسایگان و تقویت پایانه‌های مرزی عنوان داشت: سفر رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی به پاکستان نقطه عطف همکاری‌های بین دو کشور مسلمان و همسایه ایران و پاکستان تلقی می‌گردد. این دو کشور دارای اشتراکات فرهنگی، سیاسی و اعتقادی بسیاری می‌باشند. افزون براین مردم پاکستان همواره مدافع انقلاب اسلامی بوده‌اند و خود را برادر مردم ایران می‌دانند و در مقاطع مختلف تاریخی این حمایت را بیان کرده و نشان داده‌اند. 
وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم جمعیتی کشور پاکستان افزود: از منظر اقتصادی، ارتباط میان دو کشور ایران و پاکستان بسیار مهم و حیاتی می‌باشد چراکه از لحاظ جمعیتی هردو کشور دارای جمعیت قابل توجه می‌باشند. بی‌شک مجموع جمعیتی کشور ایران و پاکستان می‌تواند بازار بسیار عظیمی را برای تولیدات دو کشور رقم بزند. 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت‌های اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان تصریح کرد: ایجاد بازار مشترک و بزرگ دو کشور ایران و پاکستان می‌تواند به شکل‌گیری فرصت‌های اقتصادی کمک کند. خوشبختانه هر دو کشور مزیت‌های اقتصادی متفاوتی دارند که این مزیت‌ها می‌بایست در کنار یکدیگر قرار گیرد تا موجب پیشرفت دو کشور گردد. 
موسوی با تأکید بر لزوم افزایش تراز تجاری همچنین خاطرنشان کرد: درحال حاضر تراز تجاری ایران و پاکستان در حد مطلوب خود نیست و می‌بایست گسترش یابد. از لحاظ سرزمینی مناطق جنوب شرقی ایران به ویژه سیستان و بلوچستان هم‌مرز پاکستان است و این فرصتی ارزنده برای تقویت ارتباط بیش از پیش دو کشور تلقی می‌گردد. همچنین دریای عمران و سواحل مکران دو نقطه استراتژیک در حوزه ارتباطات اقتصادی و روابط بازرگانی می‌باشد. به نظر می‌رسد سفر رئیس جمهور و امضای تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های بازرگانی، اقتصادی و مبادلات فرصت‌ خوبی را رقم زد و  به ارتقای پیوند‌های اعتقادی، سیاسی و فرهنگی منجر خواهد شد و گشایش‌های اقتصادی را برای دو ملت ایران و پاکستان رقم خواهد زد. 
وی در پایان این گفت‌وگو ضمن تأکید بر رونق بیش از پیش ارتباط با همسایگان بیان کرد: بازار ۵۰۰ الی ۸۰۰ میلیونی را در اطراف مرزهای خود داریم. ضمن ضرورت تعامل با تمامی نقاط دنیا می‌بایست تعامل بازار منطقه و همسایگان را در اولویت قرار دهیم. همسایگان ظرفیت بالایی در روابط اقتصادی دارند و متأسفانه دیپلماسی اقتصادی کشور در این زمینه آنطور که شایسته می‌باشد، نبوده است. ضرورت دارد تا روابط اقتصادی   با تمامی همسایگان خود از جمله کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، کشورهای همسایه در نقاط شرقی و غربی، آسیای میانه، مناطق مرزهای شمالی و شمال غرب توسعه ببخشیم چراکه تمامی‌شان ظرفیت‌های خوبی برای همکاری مشترک دارند. با فعال سازی این ظرفیت‌ها نیز شاهد یک بازار اقتصادی منطقه‌ای جدید در دنیا خواهیم بود که بی‌شک قابل رقابت با بسیاری از بازارهای جهانی تلقی خواهد شد.
شکل‌گیری بازار نوین منطقه‌ای