شکست اطلاعاتی صهیو نیستها

زمانی که عملیات طوفان الاقصی به وقوع پیوست، نهادهای امنیتی، نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر قدس انگشت اتهام را به‌سوی یکدیگر نشانه رفته و یکدیگر را مقصر اصلی این شکست تاریخی جلوه دادند. اگرچه رژیم صهیونیستی پس‌ازآن جنگ غزه و نسل‌کشی در این منطقه محاصره‌شده را آغاز کرد، اما مقاومت همه‌جانبه فلسطینیان و حماس اجازه تبدیل‌شدن غزه به جولانگاه صهیونیست‌ها را نداد. اکنون با شکست میدانی و فرامتنی صهیونیست‌ها در جنگ غزه، بار دیگر تمرکز نهادهای صهیونیستی بر روی حادثه هفتم اکتبر دوچندان شده و همین مسئله تبدیل به پاشنه آشیل مثلث قدرت ( موساد، کابینه جنگ و ارتش) در تل‌آویو گردیده است. 
با اعلام ارتش رژیم اشغالگر قدس ، آهارون حلیوه، رئيس اطلاعات این نهاد نظامی به دلیل شکست اطلاعاتی در جریان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائيل از سمت خود کنار می‌رود.این کناره‌گیری هفت ماه بعد از جنگ غزه رخ‌داده و قطعا اگر جنگ غزه سرنوشتی دیگر پیدا می‌کرد( اهداف رژیم اشغالگر قدس در آن محقق می‌شد) شاهد چنین کناره‌گیری‌هایی نبودیم. طی روزهای اخیر، طوفان الاقصی و جنگ غزه تبدیل به اسم رمز برکناری سران نظامی و امنیتی در اراضی اشغالی شده و در آینده‌ای نزدیک، این مسئله به کابینه نتانیاهو نیز تسری پیدا خواهد کرد. نظرسنجی‌های صورت گرفته در اراضی اشغالی نشان می‌دهد که اکثر ساکنان اراضی اشغالی، نتانیاهو و بحران‌سازی‌های داخلی آن در اراضی اشغالی ( خصوصا بر سر لایحه اصلاحات قضائی ) را پیش‌درآمدی بر ضعف اطلاعاتی و نظامی در تل‌آویو و متعاقبا، آسیب‌پذیری مطلق این رژیم در برابر حماس و گروه‌های مقاومت تلقی می‌کنند. 
آهارون حلیوه، اولین و تنهاترین مقام صهیونیستی  است که پس از عملیات طوفان الاقصی  مسئولیت شکست را پذیرفت و تأکید کرده بود که در انجام وظایفش اشتباهاتی صورت گرفته است. قرار است به‌محض معرفی جانشین او، حلیوه از سمت خود کنار رود. این کناره‌گیری می‌تواند زمینه را برای استعفای بیشتر در میان مقام‌های ارشد امنیتی اسرائيل فراهم سازد که نتوانستند تحرکات و برنامه‌ریزی‌های گروه حماس را پیش‌بینی کنند. اما همان‌گونه که اشاره شد، این موضوع معطوف و محدود به چند مقام نظامی -امنیتی نخواهد ماند و گریبانگیر سیاستمداران رژیم اشغالگر قدس (  و در رأس آن‌ها نتانیاهو،بن گویر و اسموتریج) نیز خواهد شد. 
پیش‌تر رسانه‌ها فاش کرده بودند که افسران اطلاعاتی  ارشد اسرائيلی در مقر فرماندهی اراضی اشغالی  هشدار دقیق در مورد وقوع این حمله را یک «سناریوی تخیلی» نامیده و به آن بی‌اعتنایی کرده بودند. بااین‌حال مقامات ارتش و حتی برخی سران موساد، نتانیاهو و سیاست‌های تنش آمیز
 وی و اعضای کابینه‌اش را زمینه‌ساز بروز این خطای بزرگ و جبران‌ناپذیر راهبردی و امنیتی تلقی می‌کنند.
حلیوه در متن استعفای خود نوشته است: «اداره اطلاعات تحت فرمان من به وظیفه‌ای که به ما سپرده‌شده بود عمل نکرد. من آن روز سیاه را از آن زمان با خودم حمل می‌کنم. این درد وحشتناک تا همیشه همراه من خواهد بود.»
طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته ، ساکنان اراضی اشغالی انتظار داشته‌اند  که پس‌ازآن شکست اطلاعاتی و امنیتی گسترده تاکنون بسیاری از مقام‌های ارتش این کشور از سمت خود کناره‌گیری کنند یا برکنار شوند. بااین‌حال اصرار نتانیاهو و همراهانش مبنی بر ماندن در مسند قدرت، منجر به تشدید خشم صهیونیست‌های شکست‌خورده شده است. درحالی‌که حلیوا مسئولیت خود را پذیرفته بنیامین نتانیاهو و سایر اعضای کابینه رژیم اشغالگر قدس  چنین نکرده‌ و باوجود فشارها و انتقادات در خصوص ناکارآمدی‌های پیش‌آمده، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
شکست اطلاعاتی صهیو نیستها