اعتصاب دنباله دار پزشکان در کره جنوبی!

اعتصاب دوماهه پزشکان در کره جنوبی( در حالی که هنوز هم ادامه دارد ) ، بحران های زیادی را در حوزه درمانی و اجتماعی این کشور ایجاد کرده است. ضمن اینکه پزشکان معترض و دولت سئول نیز نتوانسته اند در مذاکرات فیمابینی، به توافقی برای حل اختلاقات دست پیدا کنند.
وزارت دفاع کره جنوبی می‌گوید از زمان آغاز اعتصاب پزشکان در اعتراض به طرح دولت برای افزایش پذیرش دانشجو در دانشکده‌های پزشکی، بیش از هفتصد غیرنظامی در بیمارستان‌های نظامی مداوا شده‌اند.پزشکان اعتصاب‌کننده که پزشکان تازه‌کار و کم‌سابقه و عمدتا کارورز و رزیدنت‌ هستند به طرح‌های دولت برای افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی اعتراض دارند.با این حال به نظر می رسد دولت کره جنوبی تصمیم خود را در این خصوص اتخاذ کرده و حداقل ، کلیت آن را تغییر نمی دهد. برخی رسانه های کره ای، پزشکان را به زیاده خواهی در برابر دولت متهم کرده اند.
 دولت سئول  برای جلب نظر پزشکان معترض ،  به دانشگاه‌ها اجازه داد که  تعداد دانشجویان پزشکی را که می‌پذیرند تعیین کنند اما آنها این پیشنهاد را ناکافی دانستند. 
اما هدف مقامات کره ای جهت روانه ساختن هر چه بیشتر فارغ التحصیلان  کره ای به بیمارستانها و مراکز درمانی، کمبود پزشک در بخش های کم
 در آمد مانند بخش اورژانس است. اما پزشکان مخالف استدلال می‌کنند که این طرح دولت بیهوده خواهد بود زیرا فارغ‌التحصیلان پزشکی به دنبال شغل در رشته‌های پردرآمد مانند جراحی پلاستیک خواهند بود! آنها همچنین نگران هستند که افزایش ناگهانی پذیرش‌ دانشجوی پزشکی کیفیت آموزش را پایین بیاورد.به عبارت بهتر، مخالفان دولت می گویند راهکار مواجهه با کمبود پزشک در بخش های کم در آمدتر این حرفه، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان نیست زیرا در این صورت از کیفیت تحصیل کاسته شده و از سوی دیگر، اقبال فارغ التحصیلان به بخش های پردرآمد از بین نخواهد رفت! در هر حال،  پزشکان اعتصابی با پیشنهادهای دولت مخالفت می‌کنند زیرا افزایش دانشجویان پزشکی و در نتیجه وجود پزشکان بیشتر منجر به رقابت بیشتر و کاهش درآمد آنها می‌شود.اصلی ترین دغدغه اعتصاب کنندگان این است که مانع از تمرکز تعداد زیادی از جوانان کره ای بر رشته پزشکی شوند! پزشکان کره‌جنوبی از جمله پردرآمدترین پزشکان در جهان محسوب می‌شوند. آمار سال ۲۰۲۲ سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نشان می‌دهد میانگین درآمد متخصصان در یک بیمارستان دولتی نزدیک به سالی ۲۰۰ هزار دلار است که بسیار بیشتر از میانگین دستمزد مشاغل دیگر است.با این حال کره جنوبی در مقایسه با اقتصادهای بزرگ جهان کمترین نسبت پزشک به ازای بیمار را دارد از همین رو دولت درصدد است تعداد دانشجویان پزشکی را افزایش دهد.نکته قابل توجه اینکه کره جنوبی به‌ویژه با کمبود پزشک در مناطق دورافتاده و در تخصص‌هایی نظیر اطفال و زنان روبه روست که در مقایسه با تخصص‌های دیگری مانند پوست و جراحی پلاستیک، رشته‌های کم‌درآمدتری محسوب می‌شوند.یکی از دلایل بالابودن غیرطبیعی درآمد پزشکان در کره جنوبی، ساختار بهداشتی و درمانی این کشور است که اتفاقا مورد انتقاد بسیاری از شهروندان این کشور آسیایی قرار دارد. سیستم بهداشت و درمان کره‌جنوبی تا حد بسیار زیادی خصوصی است و روند درمانی به پرداخت حق بیمه گره خورده است. در این کشور بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌ها خصوصی‌اند.
اعتصاب دنباله دار  پزشکان در کره جنوبی!